Gratis Levering in BE & NL + 50% KORTING OP ELKE WIELERSET! - SHOP HIER

Dit Zijn de 10 Fiets Blessures Die je MOET Vermijden Deze Zomer!

Fietsblessures: top 10 blessures op de fiets

Meta-omschrijving: Zit jij graag op de fiets, maar ben je kwetsbaar voor blessures? In deze blog vind je de top 10 met de meest voorkomende fietsblessures.

 

In dit artikel vind je meer informatie over de meest voorkomende fietsblessures. Veel Nederlanders stappen sinds de 19e eeuw regelmatig op de fiets. Fietsen is hiermee één van de beste manieren om op gewicht te blijven en je gezondheid binnen no-time te verbeteren.

Het is namelijk een intensieve cardio-oefening waarmee je het hele lichaam tegelijk kunt trainen. Geen wonder dus ook dat het aantal fietsers in de wereld blijft toenemen.

Hoe raak je geblesseerd op de fiets?

Ongeveer de helft van alle fietsers heeft last van blessures. De meeste fietsblessures zijn het gevolg van te veel intensieve bewegingen maken, of andere ongelukken die plotseling gebeuren zoals: van je fiets vallen, platte banden en botsingen. Deze kunnen leiden tot de meest uiteenlopende blessures. Deze staan hieronder op een rijtje voor je!

De meeste fietsblessures ontstaan ​​bij fietsen met een te hoge snelheid. Lichte verwondingen zoals schaafwonden zijn over het algemeen de meest voorkomende blessures. Zware verwondingen zijn vaak het gevolg van een botsing met een andere weggebruiker. Hierbij lopen mannen en kinderen tussen de 9 en 15 jaar de meeste blessures op.

Veelvoorkomende fietsblessures

Sommige blessures op de fiets zijn erg moeilijk te voorkomen. Je kunt jezelf echter goed beschermen op de fiets om de schade zoveel te beperken. Veel blessures ontstaan door een slechte houding op de fiets. Het voorkomen hiervan is dus slechts een kwestie van je rug en schouders recht houden.

Kniepijn

Kniepijn is ongetwijfeld één van de meest voorkomende fietsblessures. Veel fietsers zetten hun voeten op de pedalen met kleine schoenplaatjes. Dee zitten bevestigd aan de onderkant van de fietsschoenen. Wanneer deze schoenplaatjes niet correct geplaatst zijn, dan is het resultaat hiervan een scherpe kniepijn die niet zomaar zal verdwijnen.

Er bestaat veel uitleg over hoe de schoenplaatjes het beste geplaatst kunnen worden. Een knieblessure ontstaat meestal bij overbelasting van de knie. Een correcte plaatsing van de schoenplaatjes kan behoorlijk schelen.

Nekpijn

Nekpijn is één van de vervelende fietsblessures die meestal wordt veroorzaakt door overbelasting van de nekspieren. Deze spieren beginnen bij de onderkant van je hoofd en lopen langs de zijkanten van je nek door tot aan je schouders.

Deze spiergroep wordt vaak overbelast, omdat deze groep tijdens een lange fietstocht het gewicht van je hoofd continu in dezelfde positie moeten houden.

Zorg er dus voor dat je beschikt over een fiets, die goed past bij de afmetingen van je lichaam. Zorg er ook voor dat je rechtop blijft zitten. Ontspan om de zoveel tijd even bewust je schouders en controleer daarbij ook direct je houding.

P.S. Dit gaat nekpijn tegen

Pijn aan de onderrug

Een lange fietstocht zorgt ervoor dat je voor een langere periode in dezelfde houding blijft zitten. Dit is een probleem voor fietsers omdat de natuurlijke positie van het fietsen veel spanning veroorzaakt ter hoogte van je onderrug. Zonder dat je hier zelf erg in hebt, kan deze verkeerde houding uiteindelijk ook tot andere fietsblessures leiden.

Als je tijdens het fietsen meer snelheid probeert te maken, zul je merken dat je rug continu krom staat. Dit kan natuurlijk snel leiden tot pijn aan je onderrug. Zorg ervoor dat tijdens het fietsen je rug zoveel mogelijk in een rechte blijft staan.

Achillespeesontsteking

Dit is een van die fietsblessures die veroorzaakt wordt door een ontsteking aan je achillespees. Zorg ervoor dat de afmetingen van de fiets waarop je rijdt correct zijn en dat je schoenplaatjes goed zijn gepositioneerd.

Als je pijn rond je achillespees voelt, stop dan even met fietsen en neem een paar dagen pauze. Mocht er een zwelling ontstaan, leg er dan desnoods wat ijs op. Check trouwens ook om de zoveel tijd de positie van je fietszadel. Zorg ervoor dat deze niet te hoog is, want dan zullen je tenen continu naar beneden wijzen waardoor je kuitspieren overbelast kunnen raken.

Stijve spieren

Misschien weet je het zelf niet, maar je kuiten en hamstrings zijn waarschijnlijk veel te strak. Je voelt het zelf niet tijdens het fietsen omdat je lichaam zich heeft aangepast aan de bewegingen. Probeer daarom eens een rekoefening die verder niets met fietsen te maken heeft en je zult de pijn voelen. Voordat je op de fiets stapt altijd even een korte warming-up en ook weer uitfietsen als je klaar bent. Stretch daarbij je spieren totdat ze weer flexibel zijn.

Zadelpijn

Dit is een fietsblessure die zich vaak pas ontwikkelt na enkele uren in het zadel te hebben gezeten. De wrijving tussen je huid, kleding en het zadel kan namelijk leiden tot irritatie en roodheid van de huid.

Zorg dat het zadel niet te hoog staat en draag altijd een fatsoenlijke fietsbroek. Ook het gebruik van een verzachtende crème kan deze zadelpijn al behoorlijk wegnemen.

*Bekijk hier zadels de zadelpijn verminderen*

Voeten raken gevoelloos

Soms ontwikkel je fietsblessures aan je voeten zonder dat je hier zelf bewust van bent. Geen paniek, dit komt namelijk vaker voor dan je denkt. Een veelvoorkomende oorzaak van dit soort blessures zijn te kleine fietsschoenen.

Zoals hierboven ook al staat omschreven is het van belang dat je schoenplaatjes niet te ver naar voren staan. Fietsen door een heuvelachtig landschap zal deze symptomen meestal erger maken dan ze al zijn.

Dit heeft vooral te maken met de druk die tijdens het fietsen ontstaat op je voeten. Zorg er dus voor dat je schoenen niet te strak zitten. Ook belangrijk hierbij is dat je schoenen niet te smal zijn voor de vorm van je voeten. Ook maakt een goed paar Sokken verschil

Spiervermoeidheid

De spieren van professionele wielrenners is vaak erg indrukwekkend om naar te kijken. Dat komt omdat professionals hun spieren dagelijks gebruiken om te fietsen.

Het is dus ook geen wonder dat deze spieren van tijd tot tijd een pauze nodig hebben. Deze tijd is nodig om weer helemaal te herstellen. Als je spieren door lange fietstochten moe worden, dan slaat de verzuring snel toe en beginnen ze pijn te doen.

Een spiermassage wil hierbij nog wel eens wonderen verrichten. Je kunt ook een tap gebruiken die je voor elke fietstocht aanbrengt. Probeer sommige spiergroepen om de zoveel tijd even te laten ontspannen terwijl je de meer druk uitoefent op andere spiergroepen.

Kwaliteit Materiaal Voor De Echte Fietser
Gratis Levering in NL en BE
Probleemloze retourtjes en Garantie
Meer dan 6000 Tevreden Klanten