Bestel vandaag en krijg gratis verzending in Nederland en Belgie!

Top 7 fiets tips om je voor te bereiden op de zomer van 2020

 

Meta-omschrijving: Ben jij van plan te gaan fietsen aankomende met beter weer? Lees hier dan de top fiets tips om je voor te bereiden op de zomer.

 

Fietsen, wandelen of hardlopen. Het zijn hobby’s van veel mensen. Op deze manier kun je namelijk heerlijk in de natuur ronddwalen en sportief bezig zijn. De zomer komt er weer aan, dus voor veel mensen dan ook de perfecte tijd om deze hobby’s weer op te pakken. Ben jij geïnteresseerd geraakt in fietsen? Dan staan hier de top fiets tips om je voor te bereiden op de zomer.

  1. De juiste materialen

Allereerst is het noodzakelijk om een fijne fiets aan te schaffen. Je kunt bijvoorbeeld bij de lokale fietsenwinkel een kijkje nemen naar verschillende exemplaren. Bij een fietsenwinkel zijn ze gespecialiseerd in alles omtrent fietsen. Zij kunnen jou dus goed adviseren welke fiets het beste bij jou past. Ben je een beginner op het gebied van fietsen? Overweeg dan om een racefiets aan te schaffen.

 

De fiets alleen is echter niet genoeg. Het is ook belangrijk om het juiste zadel te kiezen, dit kan een hoop verschil uitmaken tijdens het rijden. Het is namelijk onprettig wanneer het zadel niet lekker zit. Een langere stoel met een uitsparing is over het algemeen het beste zadel om op te fietsen. Bij de fietsenwinkel kunnen ze je verder adviseren over verschillende soorten zadels. Je kunt natuurlijk ook reviews lezen op het internet.

 

Als laatste is het handig om te kijken welke losse onderdelen nog meer relevant zouden kunnen zijn. In sommige landen of gebieden is het verplicht om een helm te dragen. Als jij van plan bent een flink stuk te gaan fietsen, wordt het dragen van een helm sowieso aangeraden. Misschien wil je verder nog investeren in een goed slot voor als je onderweg ergens een pauze wilt maken. Goede fietsverlichting is daarnaast weer cruciaal voor fietstochten in de avonden. Verder doe je er verstandig aan een kleine reparatieset aan te schaffen en een minipomp voor het geval van nood.

 

  1. Controleren van de onderdelen

 

Nu je een goede fiets hebt gevonden of je eigen exemplaar gebruikt, is het tijd om de fiets na te kijken. Je wilt niet tijdens de fietstocht in de problemen komen, omdat je dit hebt gelaten voor wat het is. Pomp bijvoorbeeld de wielen op indien dit nodig is en controleer of de remmen, ketting en versnellingsbakken in goede staat verkeren. Misschien kan de ketting wel een oliebeurt gebruiken. Check ook nog altijd of de stoel op de juiste hoogte staat. Dit controleer je door je hiel op het pedaal te plaatsen op het verste punt met een recht been.

  1. De kleding

Nu jouw fiets compleet en gecontroleerd is, zal je nog op zoek moeten gaan naar de juiste kleding. Je leest dit artikel omdat je je voor wilt bereiden op fietstochten in de zomer. Draag dus niet te dikke kleding als de temperaturen aan de hoge kant zijn. Verder wordt het afgeraden broeken te dragen die wijd zijn, aangezien deze in de ketting kunnen blijven hangen.

 

Hetzelfde geldt voor de bovenkleding. Deze kledingstukken zullen weliswaar niet in de ketting blijven hangen, maar het is enorm vervelend als jouw kleding steeds in de wind wappert. Draag dus bij voorkeur strakkere kleding. Ook al ga je fietsen in de zomer, neem toch een goed jack mee die jou beschermd tegen regen en wind. Daarnaast is het belangrijk om comfortabele sportschoenen of sportschoenen met gripbodems te dragen.

 

Vergeet geen zonnebrandcrème op te smeren. In de wind op de fiets heb je het misschien niet snel door, maar je zult snel verbranden tijdens een fietstocht in de zon. Afhankelijk van de locatie waar je gaat fietsen, kun je misschien speciale bescherming nodig hebben voor je benen en armen. Dit geldt vooral voor fietstochten in de bergen, waar je nooit zeker weet hoe het weer gaat verlopen.

  1. Drinken en eten

Bij jouw uitrusting hoort natuurlijk een stevig voedselpakket. Een van de top fiets tips om je voor te bereiden op de zomer is om veel eten en drinken mee te nemen voor onderweg. Tijdens het fietsen zal je namelijk gegarandeerd last krijgen van honger en dorst. Het wordt altijd geadviseerd water mee te nemen in een bidon en hier veel van te drinken. Het wordt zelfs aangeraden ieder uur minstens 500 ml water te drinken.

 

Verder lijkt het vanzelfsprekend dat gezond, vezelrijk voedsel het beste is voor een fietstocht. Denk aan groentes, fruit en brood. Koolhydraten en (magere) eiwitten doen het ook altijd goed tijdens het sporten.

Top 7 fietstips zomer 2020

  1. Plan je route

Het lijkt overbodig, maar het is aan te raden altijd iemand in te lichten dat je gaat fietsen en waarheen. Je weet maar nooit wat er onderweg gebeurt. Plan daarom altijd je route van tevoren. Een andere reden om de route van tevoren uit te stippelen, is omdat je meestal de weg niet kent. Nu ben je in de gelegenheid om uit te zoeken of de route veilig is. Je kunt met warme temperaturen zelf rekening houden met schaduw in bosrijke gebieden. Ook weet je op deze manier of je onderweg een stop tegenkomt voor het toilet of een rustpauze. Het veiligste is om te weten waar je bent.

 

Zorg er daarnaast voor dat je een opgeladen telefoon bij je hebt om te bellen voor een rit naar huis als je vastloopt. Breng ook altijd geld mee voor een onverwachte busrit.

  1. Noodsituaties

Ben jij van plan te gaan fietsen aankomende met beter weer? Een van de top fiets tips om je voor te bereiden op de zomer is namelijk heel erg belangrijk. Zoals al is gezegd, zal je altijd een opgeladen telefoon en geld mee moeten nemen. Je weet nooit hoe het loopt onderweg. Denk ook aan andere materialen voor noodsituaties, zoals een reserve binnenbandje, een pompje en een reparatieset.

 

Je hebt echter niet aan deze reparatieset en reserve binnenbandjes als je niet weet hoe je het moet gebruiken. Leer daarom voor de fietstocht hoe je een lekke band moet repareren en eventueel vervangen.

  1. Opbouwen

In het geval dat je een beginner bent, is deze tip erg toepasselijk. Voordat je aan de tocht begint, zal je je moeten beseffen dat je het beste met een kortere route kunt beginnen. Leg de lat niet meteen te hoog voor jezelf. Verhoog pas je kilometrage als je lichaam gewend raakt aan het rijden in de hitte. Vraag niet te veel van jezelf en hou er rekening mee dat je lichaam dit niet gewend kan zijn. Gewrichten en spieren zullen eerst moeten worden getraind voorafgaand aan tochten. Onderschat dan ook de gevolgen niet! Je kunt erg ziek raken onderweg of zelfs gewond. Begin daarom rustig en voer de kilometers en snelheid geleidelijk op.

 

Heb jij nou nog een goede fiets uitrusting nodig voor aankomende zomer? of het nou gaat om een helm, bril, handschoenen, kleding, pomp, verlichting, slot, Wat dan ook! Bij Platteband zit jij aan het goede adres. 

 

=> Bekijk hier ons assortiment fiets accessoires om jou fiets ervaring zo eenvoudig en leuk mogelijk te maken <=